Screen Memories. Representations of State Socialism and 1989 in Screen Media

2014 november 20 és 26 között Screen Memories. Representations of State Socialism and 1989 in Screen Media címmel nemzetközi filmfesztiválra és konferenciára került sor Budapesten. Kutatócsoportunk egyik tagja, Strausz László (az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetének adjunktusa) által szervezett, a Goethe és a Lengyel Intézet által is támogatott kettős esemény fókuszában annak feltárása állt, ahogyan az egyes vizuális médiumok hozzájárultak a szocializmus emlékeinek létrehozásához. A Keleti Blokkból származó kortárs fikciós- és dokumentumfilmeket bemutató fesztivál után a konferencia a szocialista államiság filmes emlék-képeinek elemzéséhez nyújtott interdiszciplináris dialógust. A meghívott előadók a konferencia témáját három különböző módon közelítették meg: Rainer Rother, a Deutsche Kinematek igazgatója Moments in Time 1989/90 című előadásában az 1989-es forradalmi eseményeket dokumentáló amatőr fotókat mutatott be és elemzett. Catherine Portuges (University of Massachussetts, Amberst), számos, a Holocaust filmes emlékezetét elemző könyv szerzője a magyar Holocaust reprezentációjának filmtörténeti genealógiáját mutatta be, Radványi Gézától Groó Diánáig. A harmadik meghívott előadó, Ewa Mazierska (University of Central Lancashire), a kelet-európai filmek szakértője, számos könyv szerzője és szerkesztője, előadásában áttekintést nyújtott a poszt-kommunista országok mozijáról, különös tekintettel a lengyel példára. A konferencia panel témái között volt még a Szovjet/orosz emlékezés, a kívülállók és tabuk, a nem és test, az ismétlés és nosztalgia, vizualitás és memória, komparatív emlékezés és emlékezéstechnikák kérdése az elemzett filmekben. A kutatócsoport hat tagja vett részt a konferencián előadással:

Varga Balázs (Rock around the block: Postsocialist Nostalgia and Recent Eastern European Cinema), Vincze Teréz (Remembering Socialist Bodies – Picturing the body in Hungarian cinema after the fall of communism), Győri Zsolt (White Lies, Dark Heritage: Nostalgia and the Search For (New) Illusions in Post-Socialist Hungarian Cinema), Strausz László (Realism and modernism in remembering – methodological observations on the new Romanian cinema), Dánél Mónika, Stephan Krause (‘Has it taken place or not?’ – Figurations of ‘Romanian’ and ‘German’ 1989) és Király Hajnal (From Amnesia to Active Recalling: Representations of Memory in Contemporary Hungarian and Romanian Cinema). Az előadásokat élénk viták követték, amelyek új megvilágításba helyezték a filmes emlékezet kutatását. E sikeres, magas színvonalú konferencia előadásai egy tervezett kötetben fognak megjelenni.

Hozzászólások lezárva